Thursday, January 5, 2012

2012 RESOLUTION - 2nd part

Hari ini ialah hari yang kelima dalam kalendar Januari 2012. Till now, aku still tak der pasang azam lagi. Aku raser dalam dunia ni orang yang suka tanam azam ialah orang yang bernama Azam. Seb bek namer aku bukan azam. Ntah ler, aper ler yang nak diazamkan pada tahun 2012. People always advise me to set up annually resolution. They told me that resolution is on from our commitment towards achieving goals for that year. It is one part of intrinsic motivation in order to wake up the person from comfort zone.


Thus, as a motivated person; I've to set up my goals to be achieve before 2012 vanished and 2013 will take over.

Ok, rasanya ini mungkin antara perkara yang perlu dicapai pada tahun ini sama ada daripada segi material mahupun spiritual (hmmm ... boleh tak 2012, aku nak pasang 12 azam???? :



1. aku nak jadi baik daripada segi percakapan dan tak mahu menyakitkan hati orang; sebab ada orang kata pemilihan diksi percakapan aku selalunya amat menyakitkan hati.

2. aku nak ngaji satu hari at least satu muka surat sebab aku raser dah lamer aku tak jenguk Quran; kang maser aku nak mati tak ader pemuda bercahaya yang datang melawat aku di sebelah kanan untuk menghalang malaikat maut mencabut nyawa dgn kasar. And one more aku nak pastikan at least once a month aku nak pi masjid dgr ceramah agama..... (pergh sketnyer) ... hmmm mesti lawan sb adik aku bley plak ikut pak cik dia pi qiamullail dgn pendakwah Indonesia .... tak kan aku nak dgr ceramah pun malas...apa barang....

3. aku nak berbuat baik dengan semua cikgu yang berurusan ngan aku, tak nak arrogant cam aku hebat sangat.

4. aku nak sambung study phd aku sebab aku nak capai ceciter orang umah aku nak lihat aku jadi lecturer; lagipun ari tu sembang ngan member aku yang dah jadi lecturer tersangat beshnyer. Tahun ni aku nak menulis artikel, novel / cerpen (pergh cam zaman remaja dulu) dan aku nak .... mesti produce satu kajian tindakan dan aku nak bentangkan kat mana2 dan yang pastinya one day aku bley bentang kajian aku kat IAB bersempena Persidangan Pendidikan Kebangsaan .... hmmm dah terlanjur cakap pasal IAB; tahun ni aku nak mohon personally kursus kewangan sekolah....

5. aku nak joging seminggu tiga kali atau nek basikal bodoh kat umah aku bagi menjaga kesihatan, maklumlah dah berusia ni segala penyakit senang hinggap maklumlah metabolism dah slowww.....

6. aku nak cat dinding balkoni umah aku yang amat comot dan nak tukar pintu bilik aku yang amat hodoh sekali dalam dunia.

7. aku nak setel utang ah chin, adik aku, abang long aku dan nak amek lesen tanah aku kat peguam dgan pejabat tanah. Aku jugak nak pastikan utang card credit setel gak.... hmmm alhamdulillah SBPA tahun ni gaji nek sket....Hidup BN! Hidup 1 Malaysia!

8. aku nak pi obe si bercuti, kalu tak dapat pi surabaya ke bandung ker atau pi Vietnam, aku nak Korea. Aku mesti lawan adik aku yang berciter2 nak pergi bergambo ngan kawan baek dia budak TNB kat sebelah singa yang kat mulutnya keluar air (ha2 Singapore jer.... stakat seberang tambak)

9. aku kena jadi urus setia hari keluarga aku dan menguruskan majlis reunion bebudak MPIP....dan kemungkinan besar taun ni adik pompuan aku nak bertunang kot .... ergh kena simpan duit ni kalau tak dibantainya pak we dia pulun menggatai nak kawen taun ni, tak kan tak sponsor kat adik kot.

10. aku nak pastikan kerje aku kat opis tip top dan jangan sibuk nak buat kerje orang lain dan akhirnya kerje aku tertinggal (itu pun stelah aku insaf biler tdgr nasihat Dr Hj. Fadilah Kamsah) ... ni asyik bantu orang kat kaunter, biler orang balik, tak der saper nak bantu keje ko kat atas .... hu3 tu yang slalu balik lewat tu....

11. aku nak pastikan ceciter aku nak wujudkan pusat latihan pada tahun ini menjadi kenyataan.....(pergh... malas plak nak carik sponsor)

12. taun ni aku nak simpan duit nak beli blazer baru sebab blazer yang ader skrang dah uzur benar, nak beli sloa jeans (harap2 ler orang umah aku tak bacer blog aku ni sebab dia tak kasi beli jeans... aku nak beli dan nak sorok atau aku nak buat taktik kununnya adik aku belikan sebagai adiah hari jadi ....jadi dia tentut tak marah) dan nak beli minyak wangi laen plak kat Sogo....... satu lagi aku nak betolkan video cam aku dan nak buat editing ...

I think, all those things are more than enough. I'm afraid I can't achieve it and some of the resolution have to be carried out for 2013. As my concerned, only motivated and excellent people will have the best determination to fulfill his resolution .....Hula..... Happy New Year....


No comments:

Post a Comment