Monday, December 10, 2012

Selsema......arghhh....

 Dah tiga hari aku diserang selsema....nampak sangat antibody dah tak berapa kuat; baru kena hujan sket dah selsema. Sebenarnya aku perasan aku mula diserang selsema kena hujan sket maser mesyuarat di Ipoh. Sampai jer rumah, jejiran sibuk membakar sampah pada masa hujan rerintik. Itu yang asap naik dan yang paling cantek skali asap bergumpal-gumpal pi kat ruamh aku. Kepantangan hidung ni ialah allergic ngan asap. Palagi; zas berair jer idung and dah muler bersin dan kena serang selsema.


Asap ni x der kena mengena dgn asap jiran bako sampah ya...
 Biler selsema ni, yang paling tak beshnyer nak kena makan ubat. Biler makan mesti high punyer. Tapi bila apabila aku dah tak boleh beza antara hidung dengan air terjun; lubang hidung dengan taufan. Aku kena amek gak ubat chlorpheniramine maleat (antihistamine) pergh...prescribe sendiri ubat cam doktor jer. (ha...ha...itu ler kecik2 dulu nak jadi doktor tapi Chem dgn Physic x berapa memberangsangkan sebab cikgu tak nak ajar betoi-betoi....nanti biler aku ader maser aku ceritakan pasai perangai cikgu aku dulu) dan aku amek sekali ngan paracetamol. Makan malam ubat ngan roti ngan sup cendawan.

  
Ok tak makan aku....dinner (sebelah roti ialah biskut bantal...mmmm..)

Tapi yang lawaknya, pagi Ahad biler hidung nak ok sket, aku dengan bangganya bantai mengemas rumah. Biasalah aku, kalau orang rumah takder...mesti rajin giler. Dah dua minggu orang umah balik kampung; rumah berhabuk. Palagi, kemas punya pasal, habuk naik merata; idung aku mula berair balik. Hmmm....x jadi sihat ler hidung ni.....

Perghh.....pagi ni biler nak bernafas saket giler dan selsema dah bercampur darah.... alamak takutnya. Telinga pun saket....saluran eustachio dijangkiti kuman kot....

Hmmm...aku biler saket mesti nak mak, ala nak balik umah nak baring kat riba mak....hu....hu...hu... mak...caya cakit ni....

Aku berjaya mengemas bilik bacaan ku ini....impaknya hidung gatal balik...

No comments:

Post a Comment