Tuesday, November 1, 2011

OS 21000 !!!!


Pergh..... gambar kat sebelah sebenarnya gambar air terjun on the way ke Bukit Fraser. Gambar ni sebenarnya tidak ada kena mengena dengan tajuk, tak relevan lansung tapi apa yang aku nak kongsi ngan semua guru kat daerah ini ialah berita paling indah yang kami terima hari ini ialah wang OS21000 telahpun diturunkan oleh KPM kepada daerah ini. Oits .... bestnya kalau semua cikgu tau.

Difahamkan wang Pentadbiran Negeri dan wang menengah telahpun dikunci masuk. Maknanya..... Unit Kewangan akan mula membuat pembayaran tuntutan perjalanan @ T n T @ Mileage semua pegawai dan guru-guru di daerah ini yang paling akhir dibayar pada bulan Februari 2011. Hmmmm, ramai akan sambut cuti akhir tahun ini dengan wang tunggakan mileage. Bayangkan kalau seorang guru yang tertunggak RM 200.00 sebulan. Maka, dia akan dapat paling cikai RM 1600. Biler dapat duit tunggakan, bolehlah bawa anak-anak bini naik ke Bukir Fraser bercuti. Ha3 .... paling cikai pun, kalu nak jimat duit, mandi je sambil berkelah kat water fall ini. Insya Allah selamat kerana tidak ada kepala air.

Kepada sesaper yang bukan guru, sebenarnya isu tuntutan perjalanan ni adalah isu yang paling panas sekali di daerah. Kekadang sian kat cikgu kerana keluar merata tempat, mesyuarat, kursus dan bawa budak tetapi tak dapat tuntutan perjalanan. Aku sendiri maser pegang bahagian aduan, pernah dapat surat layang maki hamun kerana si penulis geram kerana menyangka kami menyimpan wang tersebut.

Aku masih ingat simpan surat tu .... "Bayarlah duit perjalanan, saya nak beli underware pun tak ada duit nak beli ...."

Ada kawan minta aku siasat siapa yang menulis surat layang tu. Cadangan dia yang cukup praktikal, (kami tahu
kumpulan mana yang tulis)....setiap kali kumpulan ini datang ke opis, kau seluklah seluar mereka, siapa yang tidak memakai underware, maka itulah orang yang menulis surat itu. PERGH....GILER dah tak der kerja lain agaknya nak menyeluk seluar orang. Silap2 ditahan reman kerana mencabul. Aku paham, setiap kali amek surat, pi mesyuarat, kursus, taklimat atau apa sahaja, bukan dekat2. Banyak duit minyak yang terpaksa dikeluarkan. Hati dalam panas juga ada......

Oleh sebab itu, dengan berita yang diterima hari ini, didoakan agar hati semua kakitangan pendidikan di daerah ini akan menjadi sejuk air water fall di atas. Biarlah kebungkaman di dalam hatti kerana tidak mendapat duit mileage akan mengalir keluar.

Kepada Unit Kewangan, selamat bekerja keras. Chaiyok....chaiyok.... kurangkan makan, banyakkan kerja dan akhir sekali.... jangan terlalu stress dan nak terjun ke dalam Sungai Perak di atas ni melalui Jambatan yang terpanjang di Kuala Kangsar.

Ha....ha...ha....dapat duit, boleh balik Kuala Kangsor!!!!


No comments:

Post a Comment