Thursday, November 3, 2011

Tuhan sedang berbicara - 1

Pergh.... tajuk entri kali ini tak ingat langsung. Gaya macam sasterawan zaman dulu. Ni kalau zaman kesultanan Melayu lama-lama, sure da kena tangkap dan dipancung. Atas alasan telah mempersekutukan Allah. Sebenarnya ini ialah bahasa pelambangan bagi menyampaikan sesuatu kepada si pembaca atau pendengar.

Jangan risau .... aku tak nak memeningkan diri aku dan apatah lagi sesaper yang terajin membelek blog ini. Statement di atas sebenarnya aku cedok daripada filem Indonesia yang aku minati .... Ayat-ayat Cinta. Sesaper yang follow citer ni sama ada di buku atau filem, sure terkesan ngan citer ni. Best dowh .... masalahnya..... biler tengok, jap dah berangan jadi Fahri. Sorang pemuda Indon yang digilai ramai cewek....(pergh cakap Indon plak). Tak leh langsung tgk citer yang berunsur romance, sah dah perasan jadi hero yang nampak ideal sangat.

Saper yang tgk filem ni, sure maseh teringat maser Fahri difitnah oleh seorang wanita yang menuduh Fahri telah merogolnya. Fahri dilokap dan semasa dilokap dia berasa amat sedih dan menyalahkan Allah.Dia merasakan yang dirinya sudah banyak beramal tetapi Allah masih menimpakan bala. Tiba2 di dalam lokap, terdangar suara sorang banduan menegur sikap Fahri. Maser tu ler terkloa ungkapan di atas. Wahai pemuda, mengapa kamu meratap dan meraung? Sesungguhnya Tuhan sedang berbicara dengan kamu...... Puhh... makan dalam siot...

Sebenarnya, aku ingin berkongsi pengalaman yang aku terima baru-baru ini. Aku telah menjadi urus setia dalam suatu mesyuarat yang dijalankan di sebuah hotel di tengah-tengah bandaraya metropolitan, Kolompo. Malam akhir, kami telah mengadakan majlis perpisahan kepada 7 orang pegawai yang akan dan telah meninggalkan opis. Pergh.... tema malam tu, berpakaian ranggi. Apa maksud ranggi .....ntah le but based on dictionary .... ranggi can be defined as handsome, smart, conceited and proud. So which one, you may choose yourself.

Malam tu aku dengan bangganya memakai baju merah, seperti yang tertera di atas. Puh.... macam dalam surat rasmi kerajaan plak bunyinya. Punyalah nak melaram sebab baju ni beli maser hari raya yang lepas dan baru kali kedua dipakai. Malam tu dengan kembang kuncup beberapa orang memuji pakaian aku yang kata mereka ala-ala raya Cina dan ada yang cakap ala-ala alas meja hotel. Hmmmm..... lantak ko lah janji aku punya suka. (Kalau kata Azwan Ali .... ada aku kesah....).

Yang pastinya, daripada sahaja nak melaram, rasanya nafsu telah mengatasi segalanya. Apatah lagi malam tu aku jadi mc. Macam baguslah plak walaupun aku tahu orang dah bosan asyik muka aku jadi mc. Bila hati dah kembang, orang asyik puji gaya penampilan, nah aku mula lupa bahawa segala puji itu sepatutnya hanya bagi Allah s.w.t.

Setelah majlis selesai, naiklah ke bilik. Dalam lif menuju ke bilik yang sendat dengan rerakan, tetiba ex-boss perempuan memuji penampilan aku. Wah.... tak pernah pakai baju warna merah .... nampak ceria malam ni. Hmmmm...... palagi, semakin mengepaklah aku di dalam lif sambil tersengih cam kerang busuk.

"Hmmm.... tu lah masalahnya, bila orang tua nak tak sempat nak bergaya masa muda. Pakai baju pun mac am orang muda....!!!!" Tetiba keluar satu suara dari penjuru lif.

Suara ex-boss lelaki aku yang dengan selamba mengutuk dan menyebabkan satu lif senyap tanpa suara. Bayangkan daripada mengepak tadi, aku rasakan lif itu bagaikan terputus dan terhempas ke lantai. Malu....hanya Tuhan sahaja yang malu. Nak menjawab.... lidah dah kelu. Muka bagaikan disimbah setangki lori air Indah Water. Cepatlah lif tiba dan cepatlah buka pintu....

Rasanya Allah bayar cash kat aku. Manusia yang Allah hanya hantar sehelai baju tapi riaknya menggunung-gunung. Belum lagi Allah hantar baju sutera atau barangan emas. Ntah2, dunia pun lupa. Terduduk aku di bilik malam tu sebelum keluar pekena sup urat di sebelah KLIH. Sebenarnya, aku memunyai banyak baju berwarna merah dan aku jangka, merah bukannya warna untuk kita menunjukkan yang kita ini muda. Kalau benar, rasanya setiap kali aku menghadiri mesyuarat, aku akan suka memakai T' Shirt berwarna merah.

Tapi kali ini, Allah telah berbicara dengan memalukan aku di hadapan rakan-rakan di dalam lif dan bukannya di padang Mahsyar, Sesungguhnya, pengalaman yang memalukan ini mengajar aku erti kesyukuran apabila dipuji dan sentiasa merendahkan diri kerana Allah sentiasa melihat dan mendengar walaupun terlintas di dalam hati ini.


No comments:

Post a Comment