Sunday, November 20, 2011

Dalam perjalanan


Sekarang ni aku dalam perjalanan balik ke rumah. Sedang menaiki bas dari Ipoh ke Tanjung Malim. Pergh.... dah lama gak aku tak naik bas. Ada kat 5 - 6 tahun kot. Sebenarnya semalam aku hantar orang umah balik kampung. Sepanjang cuti semester ni dia dok kat kampung temankan mak mentua. Kesian mak mentua tak sihat sangat. Abang ipar ada menggajikan orang untuk bersihkan rumah tapi hampeh... ntah ape2 yang dibuatnya. Mak mentua minta lap almari pun dia bantai pi mop almari. Lantai umah pijak rasa berpasir macam tak pernah bersapu. Dengar khabar sekali datang RM 15 dan seminggu 3 kali. Tu yang kami pakat sepanjang cuti ni orang umah dok kat kampung temankan mak dia dan sekaligus adalah orang yang menjaga dia.

Ari ni, dalam usaha nak naik bas, aku belajo banyak perkara. Yang paling penting ialah rasa syukur yang amat sangat pada Allah kerana aku diberi kemewahan untuk mempunyai kereta Vios dan Viva. Selama ni tak berapa nak bersuykur. padahal Allah dah beri kemudahan kepada diri ini. Banyak kemudahan ada kereta berbanding orang yang nak kena naik bas ke mana-mana. Terpaksa berlari ke sana dan ke mari, terpaksa berhimpit dan terpaksa berpanas sehingga berpeluh luar dalam.

Dari Kuala Kangsar, naik bas pukul 1 pm stelah penat menunggu sejam. Sampai di Medan Kid, kena turun, aku berpanas terik bekejar ke Stesen Keretapi; ingat nak naik komuter tapi dimaklumkan perjalanan ke selatan ada pukul 7 pm. Menapak le stesen bas nak cari bas ke Tanjung Malim; tak der. Kena pergi Medan Kid. Menapak lagi dalam panas terik dan aku plak ari ni bleh plak pi pakai baju hitam. Pergh.... panas giler tu. Sampai Medan Kid, suasana macam kena langgar garuda. Tanya pemandu teksi, dia tunjuk tempat jual tiket ke Tanjung Malim. Berlari ke sana....

Ooooo kami tak jual tiket ke Tg Malim.

Mak ai..... adik bley tunjuk tak....

Ooooo abang kena pi ke stesen minyak Shell seberang jalan. Pergh jauh plak .... tepaksa la menapak lagi. Peluh turun bercucuran.

Sampai ke stesen bas yang ditunjukkan, aku pun bertanyakan kepada wanita yang menjaga kaunter..... Jawapan dia .... oooo kami jual tiket pi Grik. Kalau bas ekspress semuanya dah berpindah ke Medan Gopeng. Naik bas Perak Transit ke sana dan bayarannya RM 1.50.

Ughhhh.... kena pi Medan Gopeng. Tanya teksi kat sbelah hentian bas tu pi Gopeng brapa..... RM 12.00.....jawabnya kena menapak lagi ke stesen bas utama Ipoh. Sabo kata hati.

Dapat je naik bas Medan Gopeng, lega sebab air cond tersangat kuat. Tapi bas tu dipenuhi oleh warga Indonesia dan Bangladesh. Terasa aku plak mcm warga asing di tanahair sendiri.

Akhirnya sampai gak ke Medan Gopeng stelah dikerah turun oleh driver bas kerana bas tak masuk ke dalam. Manapak lagi tengah panas. Kat Medan Gopeng tercangak2 nak cari bas ke Tg Malim. Rupanya ada satu je sykt bas pergi ke Tg Malim. Itupun dah terlewat 10 minit. Berlari ke bas dan alhamdulillah bas masih belum berjalan. Ni yang sedang berada atas bas. Bas sejuk giler sebab kat luar ujan. Sampai Tg Malim nak solat jamak takhir dulu, sambung ke Kuala Kubu Bharu dan nak minta adik hantar aku kat umah. Itupun kalu dia tak tido, emmm kalau dia dah purrr....alamat cari teksi le balik umah.

No comments:

Post a Comment