Wednesday, November 9, 2011

CONSTRUCTIVE COMMENT...

Pergh.... baca tajuk punyalah gempak, tulis dalam bahasa omputih lagi.... ahak3. Constructive comment or idea, satu perkara yang kadang2 kita dengar tetapi tak tahulah sama ada kita praktikkan ataupun tidak. Why I bring this matter in my new entry; I hate enough to those who like to give comments or "ideas" by saying that as a value added ideas but when we read the ideas, but in reality just a nonsense idea, more provocative and sometimes can be labelled as "bullshit ideas". WHY????

Pengalaman menjadi pegawai yang menguruskan latihan mengajar dan memberikan pengalaman yang amat-amat menyakitkan. Salah satu prosedur dalam menguruskan kursus ialah pemberian borang maklum balas, penilaian kursus kepada para peserta. Kata SIRIM, itulah cara untuk menilai sejauh mana keberkesanan kursus dan boleh dijadikan penambahbaikan pada masa akan datang. Maka, sebelum balik daripada berkursus, terpaksalah pihak urus setia mengedarkan borang penilaian. Pergh.... percayalah apabila kita kutip balik borang.... bertuahlah kalau dalam sesuatu kursus tiada peserta yang tidak mengkomplen. Inilah ruang untuk membelasah penganjur yang sebenarnya berhempas pulas untuk memastikan majlis berjalan dengan lancar.


Apalah masjid ni, bunga pun tak berapa nak tumbuh...


Memang sudah menjadi dasar para peserta (especially yang datang berkursus kerana dipaksa oleh pentadbir) akan menjadi satelit astro untuk mencari apa sahaja kelemahan pihak penganjur. Dari sekecil-kecil hama sehingga ke sebesar-besar gajah. Ada sahaja yang tak betul. Naik tension dibuatnya. Macam baru-baru ni aku organize kursus tingkatan 6, dari A - Z aku buat. Buat kat opis je sebab budget ciput. Dari fail, pendaftaran, makan, penceramah dan bahan serta tempat aku pastikan dalam keadaan tip top. Jaga kebajikan penceramah hinggalah ke peserta, so aku boleylah satisfied.....

Lastly bila analisis penilaian peserta terhadap keberkesanan objektif kursus; yang aku dapat daripada kumpulan guru ini ialah comments yang very disappointed :

1. kenapa tak sediakan gula-gula.
2. mana air mineral. Kalau kat hotel ada air mineral.
3. air cond sebelah pagi tak berapa sejuk....
4. air cond PPD ni naper sejuk sangat, nak bkursus pun tak boleh.
5. kenapa makan dahulu sbelum mula kursus.
6. kenapa beri bahan slot secara beransur-ansur...

Cross in my mind, all these comment should not coming from the group of teachers who are teaching form six (pre-U). A group of teachers who are holding DG 44 and DG48 which I think they should posses a lot of experiences to differentiate which one is more important, the tidbits or the objectives of that course.

Itu belum lagi ada satu sekolah dengan bangganya menganjurkan Seminar Penyelidikan Kajian Tindakan peringkat daerah. Besh sangat sebab ramai guru yang membentang. Aku benar teruja nak membentang dapatan aku tahun hadapan. Tuan rumah sampai tak makan dan tak tidur nak mencari wang untuk memastikan seminar itu menjadi kenyataan. Pihak tuan rumah dan unit akademik memohonlah kepata para peserta komen membina agar seminar tahun hadapan akan menjadi lebih bermakna. Tapi apa yang dikomennya :

1. makan tak sedap.
2. sekolah ni bisinglah...
3. tempat makan jauh, kena turun ke bawah.
4. tempat seminar panas sebab guna kipas...
5. biilik-bilik seminar jauh, kami kena jalan ke sana.

Mengadulah tuan rumah dengan penuh kekecewaan .....

Jawapan saya cukup senang... itulah perangai orang kita yang tak sedar diri....

1. bukankah kita datang nak berseminar dan bukan nak berkelah.
2. sekolah memanglah bising, nak senyap pi library atau kubur.
3. mcmlah sekolah dia punya kantin dalam bilik guru, nak makan pun kena turun gak.
4. panas.... tak sedar diri... bilik darjah mana yang ada air cond kat dalam daerah ini.
5. jalan jauh .... pergh ni mesti peserta pemalas dan kena paksa pi seminar.

So kesimpulannya.... orang kita ni memang pakar untuk mencari kelemahan orang. Tak caya, cuba tengok, kalu kenduri kawen, dah ler orang jemput makan, mata....mak ai macam radar nak cari kelemahan tuan rumah. Ayam tak sedap, nasi keras, plamin senget dan paling tak besh ... oits pengantin laki ngan pompuan tu tak ngam langsung.....

No comments:

Post a Comment