Sunday, September 13, 2009

Solat Tarawikh - Bab 7

Malam ni aku pi sorang je ke masjid. Orang umah malas sebab dia kata aku lembab, dah masuk waktu baru nak pi. Memang pun, ntah dalam 10 malam terakhir ni malas aku pada tahap gaban. Tadi aku terpaksa berlari sampai tak cukup tanah, sebabnya imam dah duduk tahhiyat akhir. Nafas sampai dah tak de, nasib baik ngam-ngam dapat join jemaah.

Hari ni sesi tazkirah, sorang Dr. dari Palestin beri ceramah. Yang bestnya apabila penterjemahnya sorang Dr. muda, nama lupa plak. Pandai gak bahasa Arab dia. Walaubagaimana pun, masa dia beri ceramah, banyak gak yang aku paham, tapi nak cakap hampeh. Alhamdulillah, berkat belajo bahasa Arab dari Tingkatan 1 - 5. Nyesal tak belajo betoi2. Bukan ape, masa kat sekolah, ustaz garang sangat, asyik aku je kena berdiri atas kerusi. Bak kata cikgu BM aku masa form 5 (cikgu pompuan dan mulutnya sangat lazer), korang ni ketiak dan *&+#@#$ dah bebulu, pun masih nak kena diri atas bangku. Masa tu, muka mesti merah macam udang kena bakar. Aib syiot sebab dia cakap benda yang taboo dalam kalangan remaja masa dulu...

Sebenarnya aku ada satu crita pasal Tarawikh semalam; harap2 orang umah aku tak tau. Semalam aku selsema, sleme asyik mengalir je, kepala sakit sangat. Orang umah aku paksa pergi gak ke masjid. Aku cakap aku nak solat kat umah, tapi dia ckap yang pagi esok pose ke 23; mana tau malam lailatulqadar. Nak tak nak, aku pergi gak. Bukan ape, aku risau aku bersin masa tengah solat, mask plak tak bawak. Mata punyele ngantuk, Allah je yang tau.

Sampai je kat parking masjid, aku matikan enjin, dan releks kejap. Bersandar punya le baik sementara menanti azan Isya'. Patutnya masuk le masjid dulu kan, buat iktikaf. Tiba2 aku terdengar orang bersalawat. Mak ai... rupanya aku bantai tido. Orang dah habis Tarawikh la... Patut le rasa sronok lain macam, baik punya lelap... Pertama kali dalam hidup aku tido kat parkir masjid... Tapi kalau tetido, tak pe... Dimaafkan...

Dengan kondifen, aku start enjin, pi cari sayur dan ikan untuk buat sahur pagi. Samapi umah, solat Isya', tarawikh dan siapkan bahan2 nak masak waktu sahur. Nasib baik orang umah tertido kat atas sebab dia pun demam. Sambil siapkan bahan, aku tengok crita Cerekarama Elly Mazlein dengan Fahrin.

Sok pagi, masa sahur; orang umah tanya " Orang Palestin bagi ceramah best ke?"
Dengan selamba aku jawab " Orang Palestin tak datang..."

Rupa2nya, btol orang Palestin tak datang dan dibuatnya ceramah malam ni. Jadi aku tak tipu orang umah aku. Tapi kalau dia tau aku tido kat parkir masjid, mampus aku...

No comments:

Post a Comment