Tuesday, September 1, 2009

Penat jawab telefon

Hari ini tak banyak buat kerja kat opis, asyik jawab telefon je. Jawab bagi pihak Bahagian peperiksaan. Macam-macam hal dan aduan maklumle exam dah dekat ni. Yang peliknya, bahagian kaunter akan trus sambung kat aku plak. Tak pe, janji aku boleh jawab. Jawab mesti kena jawab, kan Dato' Najib dah pesan, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Daripada nak tanya MUET bila boleh ambil, sapa ketua pengawas, nama tak naik periksa, napa sijil SPM anak saya tak dapat-dapat dan sebagainya. Kalau ikutkan stress gak nak jawab sebab kita bukan yang bertanggungjawab tapi berkat pengalaman 4 tahun duduk berjiran dengan Bahagian Peperiksaan, insya Allah sumanya dapat dijawab.

Yang best orang Majlis Peperiksaan Malaysia call tanya data PTK. Jenuh aku nak jawab sebab ni fact. Bila tanya kat Bahagian Pperiksaan, selamba je dia jawab tak trima. Aku dengan penuh kelurusan bendulan telefon balik bagitau perkara yang sama (walaupun tau jap lagi aku kena basuh); minah kat ujun telefon tu sound, alamak, kertas yang kami bagi dah buat balut biskut raya, bleh plak jawab kata tak trima. Lepas tu dia gelakkan aku. Hampeh... Anyway, aku suka bercakap dengan dia sebab macam kawan lama. Petang tadi aku dah faks kat Eizlin borang tu, macam nama artis plak, patutle gelak power.

Tapi yang letih nak jawab hari ini ialah sorang parent buat aduan yang anak dia tidak didaftarkan dalam SPM tahun ini. Siap mengadu kat pihak atasan jadi aku yang tukang sambut kena settlekan masalah ni apabila mak dia salahkan sekolah. Siasat punya siasat, tak plak mak dia bagitau yang anak dia memang problem punya budak pompuan.

Tahun lepas asyik tak datang sekolah berbulan-bulan. Setelah hantar beberapa kali surat, terpaksa le diberentikan. Hujung tahun lalu mak dia datang kat opis buat rayuan untuk anak dia dibenarkan belajar. Kita luluskan dan sekolah dengan berat hati trima. Awal tahun ni, bulan Januari 4 hari je datang sekolah lepas tu tak dengar berita, tak jawab surat amaran, tak nak datang sekolah, parents buat tak tau, kena berenti buat kali kedua pada bulan 4. Tiba-tiba pagi ni datang tanya napa anak dia tak didaftarkan SPM. Tak ke pening kapla cikgu. Cikgu gak salah. Sian cikgu-cikgu kat sekolah tu.

Kekadang terfikir, ibu bapa ni senang menuding jari pada pihak sekolah tanpa mahu memuhasabahkan diri sndiri. Anak tak terjaga di rumah, guru juga disalahkan. Datang marah-marah sekolah tanpa sedar dia telah menepuk air di dulang, kan dah basah muka sendiri...

Apa le aku nak buat ni esok... Nak call mak dia nak nasihatkan ke atau nak lantak je...???? Menyesal plak pi angkat telefon masa tu....

No comments:

Post a Comment