Wednesday, September 2, 2009

Solat Tarawikh - Bab 4

Satu lagi perkara yang sronok tentang solat Tarawikh ni ialah apabila selesai solat. MOREH !!! Macam-macam ada kalau ikut kata ASTRO. Berlambak-lambak kerana pada bulan Ramadhan le orang suka bersedekah. Makanan yang banyak dihidangkan boleh dimakan bersama-sama selepas penat beribadat.

Tapi yang bestnya, apabila moreh time sudah datang. Macam-macam gelagat manusia kita boleh lihat. Sebaik sahaja doa solat Witir selesai dibacakan, ada yang berlari tak cukup tanah. Ada yang sanggup tak pakai selipar dulu kerana nak beratur mengambil makanan kat bawah kanopi. Ada yang ulang dua tiga kali sampai terlupa orang lain pun nak makan juga.

Ada suatu peristiwa yang aku lihat, seorang bapa dengan kedua tangan penuh dengan kuih muih yang dimasukkan dalam mangkuk polisterin melilau mencari anaknya. Tak lama kemudian, datangle 3 orang anaknya, 1 lelaki (abang) dan 2 pompuan. Dengan selamba mengarahkan anak-anaknya membawa balik lagi kuih ke rumah. Anak pompuan dua orang bergegas pergi, si lelaki (aku tau dia dah tau malu) trus sound ayah dia,

Tak nakle. Bukannya nak makan pun. Nanti tak habis, kita buang je. Membazir. Abang tak mau ambik...

Percuma budak tu kena marah. Dengan penuh kebengangan, dia pun terpaksa ambil. Aku merungut melihat situasi tu, orang umah sound.. baru je kloa masjid dah nak buat dosa. Bersangka baik, mungkin keluarga dia susah. Inilah cara dia nak beri makan famili dia...

Astaghfirullah ... aku ni suka sangat bersangka buruk. Betul jugak, semoga Allah merahmati keluarga ini.

Tup...tup... ketika nak naik kreta, barule ternamapak yang orang tu parkir kreta dia kat kreta aku. Oh tidak.... harga dua buah kereta mcm kreta aku dijual baru bleh beli kreta dia....

Kali ni tak tau nak bersangka baik atau tidak, jangan sepahkan keta ayah dengan kuih-kuih tu, ayah malas nak bersihkan.....

Macam-macam manusia ni ya ...

No comments:

Post a Comment