Wednesday, September 2, 2009

Kenapa sukarnya menjadi seorang pemaaf - Mukadimah

Ntah kenapa, pada malam bulan Ramadhan sebegini aku terfikir kepada suatu soalan yang sering bermain di dalam minda ini, "Kenapa Sukarnya Menjadi Seorang Pemaaf? ". Aku ingin menjadi seorang pemaaf seperti nabi tapi aku masih belum mampu. Walaupun aku cuba namun sehingga sekarang, aku tidak bisa memaafkan mereka (ceh, macam lirik lagu plak)

5 orang yang sampai sekarang masih mencatat kenangan pahit dalam diri ini yang akan aku kenang sampai ke akhir hayat...

1. pensyarah pembimbingku yang berhempas pulas bermati-matian untuk menyingkirkan aku daripada maktab perguruan,

2. seorang pegawai ppd yang 'blur' - menabur fitnah sehingga aku dibenci oleh bos dan implikasinya aku tidak dibenarkan bercuti untuk periksa selama dua semester.

3. Din Perabot ; kontraktor rumah yang menggelapkan wang aku sehingga rumah aku terbengkalai. Dan dialah satu-satunya manusia yang sanggup sujud dan menyembah aku...(nauzubillah)

4. orang belakang rumah yang tiada berperasaan dan sanggup 'meracun' serta berpakat dengan

5. orang depan rumah aku untuk membuat aduan kepada majlis daerah untuk menyaman aku kerana membuat rumah walhal pada masa itu kami nak makan pun dah takde duit akibat ditipu oleh kontraktor rumah.

Ya, Allah adakah mereka berlima layak untuk diberikan kemaafan ataupun biarkan masa yang menentukannya...

Nanti akan kusingkap sejarah lama agar tidak begitu lama terpendam dalam minda...

No comments:

Post a Comment