Wednesday, September 2, 2009

Demam + Sesema

Malam tadi lepas buka pose, aku tetiba diserang demam. Tak tau le nape. Orang umah kata aku saja nak bagi excuse tak nak pi Tarawikh. Jadi, malam tadi solat kat rumah je, orang umah meleter dari mula aku start angkat takbir sampai aku dah tak dengar sore dia. Bukan tak nak pergi, nak mengelakkan H1N1, ikut kata dalam TV.

Mana taknya, dari balik kerja sampai malam aku asyik bersin shj. Macam nak tecabut idung. Sian plak pada jemaah lain, kang terpaksa menyedut kuman aku. Aku dengor TV kata bila kita bersin, berjuta-juta virus akan tersebur bersama-sama titisan air liur. Kang jemaah lain rasa tak selesa plak. Sedangkan kalau makan bawang putih pun kita tak dibenarkan ke masjid (eh ya...ke).

Tapi insya-Allah malam ni aku janji pi masjid. Dia dah sound campur hantar sms berplo kali. Inilah sronoknya apabila kawin dengan ustazah; mesti kena leter kalau malas pi masjid. Yang penting kalau istri leter, dengar kan je. Kan ada suatu cerita tentang sahabat nabi yang tak tahan kerana asyik dileter oleh isterinya ingin meminta nasihat daripada Khalifah Umar r.a. Sesampainya dia di rumah, blum beri salam, kedengaran Syaidina Umar pun sedang dileter oleh isterinya. Maka balik le sahabat kerana di dalam hatinya, sedangkan Khalifah dileter isteri, inikan pula dia.

Perbuatannya dilihat oleh khalifah. Apabila ditanya dan diketahui maksud kedatangan, khalifah menasihatinya bahawa biarlah isteri berleter kerana ini adalah sebahagian cara mereka hendak melepaskan stress. Lagipun, mereka dari pagi hingga ke petang bekerja.

Oleh sebab itu, aku cuba mencontohi Syaidina Umar, walaupun dileter.... dengarkan aje.

No comments:

Post a Comment