Monday, October 1, 2012

Erti Persahabatan.... Part 1



Jam sudah menunjukkan pukul 1.00 pagi dan mata ini masih belum mengantuk. Ntah mengapa tetiba aku terasa ingin berbicara. Sudah agak lama tidak mencoret sudah pasti  banyak perkara ingin diluahkan di atas paparan blogku ni. Malam ini aku tersentak dan amat terasa apabila terbaca sesuatu di fb seorang rakan. FB itu mengajar aku banyak perkara tentang erti suatu persahabatan. Maksud rakan di mata kita dan maksud erti persahabatan di mata rakan kita sendiri.

Sejujurnya….,. semenjak dari kecil aku memang tidak pernah mempunyai sebarang kawan. Mungkin kerana sudah lumrah perangaiku yang pendiam dan lambat untuk warm up menyebabkan aku tidak digemari oleh mana-mana rakan. Semasa di darjah satu, aku ada seorang kawan yang setiap pagi akan bertukar roti canai yang terendam dalam kuah kari kepadaku kerana dia sudah bosan asyik makan roti canai kerana ayahnya mempunyai restoran roti canai. Walau bagaimanapun dia dengan kawan-kawan lain akan bermain dan aku stay sendirian.

Dua tahun di Sabah, aku masih belum lagi bertemu dengan sebarang rakan. Adapun rakan bernama Azmi tetapi kesihatannya tidak mengizinkan dan selalu tidak boleh kloa bermain. Akhirnya aku hanya pandai bertenggek di atas pokok jambu batu sambil menghabiskan buah jambu dari yang kelat hingga yang dah berulat. Di Sabah, aku banyak menghabiskan masa di kebun sayur ibu di belakang rumah atau bagi ayam makan atau main sorang-sorang di bukit berhampiran tasik. Di sana aku memasang angan-angan untuk menjadi pengembara di padang pasir dan cita-citaku ingin menjarah pyramid.

Pindah ke Melaka semasa darjah 4, tiada orang mahu berkawan dengan ku. Aku habiskan masa di sekolah dengan menyiram pokok sayur di belakang kantin sekolah(masa itu sekolah diwajibkan menjalankan program buku hijau) dan duduk terperuk di dalam library membaca buku. Sikap aku yang terlalu pembersih juga menyebabkan aku tidak suka bermain seperti orang lain. Masakan tidak, di leher terdapat sapu tangan supaya kolar baju supaya tidak berdaki. Mudah sahaja nak cari aku, kalau tidak di bawah pokok tengok orang bermain, pasti aku akan berada di library dengan buku Nodi, Tom Sawyer, Hikayat 1001 Malam dan Gulliver’s Travel. Petang aku akan habiskan masa di tepi pantai mengutip kepah untuk dimasak (rumah aku berhampiran dengan pantai) atau sibuk menanam ubi dan bayam di belakang rumah. Nak main dengan jiran, abah tak bagi sebab takut kami bergaduh atau masuk rumah orang. Hmmm….saper tak kenal adik beradik aku masa dulu, terkenal dengan anak-anak yang baik hasil “didikan” abah yang tak bagi kami bercampur dengan anak orang lain takut kami membuat onar di rumah orang.

Semasa di darjah 5 aku cuba berkawan dengan seorang kawan yang sangat tinggi….he2. Mafirihan namanya. Sangat baik dengan aku ….tapi tak lama kami dapat berkawan sebab Mafirihan asyik demam dan akhir sekali kami diberitahu oleh guru kelas kelas bahawa dia mengidap lukemia. Arghhh penyakit apa itu….alhamdulillah berkat pembacaan di library slalu; aku tau bahawa penyakit itu amat merbahaya dan aku tau kawanku ini tidak lama. Apatah lagi pada masa itu, setiap kali aku datang melawat dia di belakang rumah kedai yang menjual jeruk betik, ibunya asyik mendemah dengan daun sirih yang dilayur atas asap kemenyan. Akhirnya, kawan yang hendak dijadikan rakan, kembali juga ke rahmatullah. Aku habiskan dunia sekolah rendah tanpa ada seorang pun kawan baik……Dahsyatkan….

Tamat di sekolah rendah, aku ditawarkan ke asrama penuh di negeri penuh adat. Pergh….5 tahun di sana aku tetap belajar sendiri. Aku adalah student yang tidak dikenali oleh rakan-rakan. Ha2 senang sahaja nak tau korang dikenali di asrama ataupun tidak ialah adakah korang ader nick name ataupun tidak. Aku ….x der…. yang ader nama yang aku cipta sendiri disebab aku mula minat menulis. Kenapa menulis sebab aku seorang dan tiada ada apa kerja yang boleh diisi selain daripada menulis. Kalau ader pun kawan di sekolah…. cukup dua tiga bulan mereka akan chow sebab aku seorang yang pendiam, x happening dan yang penting x der aper pun yang besh pun ttg aku. Hmmm….
Lagi satu kumpulan yang mahu berkawan dengan aku sebab mempunyai hidden agenda; di sinilah aku belajar mengenal manusia yang berkawan dengan aku bukan kerana ingin bersahabat tetapi tidak lebih dari ingin menggunakan aku demi kepentingan mereka. Sikap hipokrit itu menyebabkan aku mula berfikir bahawa lebih baik aku menganggap mereka sebagai kawan yang easy come easy go….. Selesai 5 tahun, aku masih belum bertemu mana-mana kawan yang boleh begelar sahabat. Kah2 terbukti sekarang…persahabatan di dalam alumni sendiri sekarang menjelaskan siapa diri ini di mata batch aku….Semasa Form 4 dan Form 5; senang sahaja nak cari aku, kat bilik percetakan, bilik redaksi ataupun di makmal computer sampai pukul 4 – 5 pagi ….sorang2….

He2…orang panggil aku pada sebelah malam untuk satu ahaja…..jeng…jeng…jeng…. tukang hantar mereka balik ke asrama sebab mereka takut….baru aku tau yang aku ni sorang yang berani di asrama. Orang citer hantu aku buat derk shj. Kamu pernah mencangkung kat belakang dewan makan yang depa kater berhantu nak tengok naper anjing ramai2 menyalak… sorang2 tu. Aku pernah lepak depan gym yang depa kater ader hantu yang lompat kat atas tilam. Aku pernah sorang2 baring kat grand stand sambil bakar kertas yang aku lipat macam kipas dan sok malam ustaz @ warden buat bacaan Yasin sebab Nampak penanggal kat padang yang berterbangan.

Form six dua tahun, aku ingin mengubah cara dan corak kehidupan. Aku mula membuka cara dan corak penghidupan. Aku mula belajar untuk berkawan namun masih lagi sia-sia untuk mancari sahabat.Aku belajar sesuatu…..kelemahan aku yang paling nyata ialah aku mudah kasihan dengan orang. Dalam usaha aku ingin berkawan dan mencari sahabat, aku rela berkorban untuk kawan hatta aku sanggup mengenepikan hak dan kepentingan diri sendiri, Demi persahabatan, aku sanggup luangkan masa dan wang ringgit kepada kawan-kawan. Aku tak kisah, apa sahaja mintaklah, aku sanggup berkorban biarkan aku tahu aku yag akan menderita. Kenapa….sebab aku mahu mencari sahabat dan bukan rakan atau kawan.

Malangnya, kelemahan inilah yang ambil kesempatan oleh rakan-rakan. Ramai yang menikam belakang, yang berkawan tanpa keikhlasan dan paling penting sanggup menganiayaku. Mudah sahaja untuk menilai erti suatu persahabatan, semasa memerlukan aku….telefon akan berdering ajak kloa kerana ada sesuatu yang inginkan dan setelah selesai apa yang diinginkan,,,,apabila aku minta tolong….panggilan telefon pasti tidak akan berjawab. Akhirnya aku tersedar dan berjanji akan memastikan yang aku tidak terkena lagi. Arghhh….desperatenya untuk mencari sahabat. Habis form six …still I do not have any bff. Akhirnya semua membuat haluan masing2….Sahabat…..ntah di mana????

No comments:

Post a Comment