Monday, September 17, 2012

HAPPY BIRTHDAY YANG TAK HAPPY...



Happy birthday to me….Ha2…hari ni 18 September 2012 ini bermakna it is almost one month I celebrated my birthday. Pelik ya naper dah dekat satu bulan baru nak cerita pasal birthday. Sebenornye nak citer pasal rasa ralat saya tentang sambutan birthday. Nak dengor citer ker???

Hadiah belum bukak lagi.

 Tahun ni birthday saya disambut dalam bulan Syawal; 24 Ogos 2012 bersamaan 6 Syawal dan pada hari itu saya start balik bekerja selepas 6 hari cuti raya. Tahun ni plak saya rajin, raya kedua dah start pose Syawal sebab dah target hari Ahad tu nak celebrate birthday. Harap2 tahun ni ramailah orang wish birthday pada saya ….hmmm kalau last year ramai orang wish sebab saya ada account fb, jadi semua orang tau my birthday.

Birthday card from my beloved wife...


Tepat pukul 12 tengah malam, first sms masuk wish birthday ….dari BN, pagi esoknya sms kedua masuk dari member Sarala….next daripada anak murid (tapi tak tau siapa namer). Lepas tu tak der saper pun wish …..hu…hu…hu…betol2 terasa sebab selama ni biler birthday adik beradik ke, member baik ker….saya lah orang yang wish atau ingatkan adik beradik untuk wish kepada yang celebrate. 



Ruang tamu tempat saya bukak hadiah...


Abah ngan mak pun tak tak wish gak cam selalu….orang umah pun tak wish (dia luper ker…) …adik kat opis pun tak wish…..hu2. Alhamdulillah, dalam rasa kesedihan sebab tak der orang wish, balik umah jer tgk orang umah dah tunggu dengan hadiah. Kelako gak hadiah yang saya dapat tahun ni, baju, kad dan wall drill….ha2


Hadiah birthday saya tahun ni...

 Cukup seminggu, tetap adik beradik memang dah luper birthday saya….dan maser tgh ziarah sedara mara, orang umah hint lah pasal birthday saya….barulah adik pompuan dgn mak perasan yang birthday saya dah lepas….the rest still tak wish apa2….

Ayah Aiman antara wish saya tahun ni....
 
Anyway, this year walaupun paling teruk dalam sejarah hidup orang tak wish namun byk yang saya pelajari tentang kehidupan…ada benda yang kadang kiter ingat sgt penting dan  dan mempunyai nilai sentimental; namun ianya tidak sama dengan orang lain.

Beshnyer kalau ader orang nak bagi hadiah ni...
  
Pada saya, hadiah bukanlah suatu benda yang penting tetapi ucapan yang kita zahirkan kepada sesorang adalah suatu tanda ingatan kita dan di mana kita letakkan seseorang itu di hati kita. Sebab itu, saya suka hantar wish birthday kepada orang yang saya sayangi sebaik sahaja jam menunjukkan pukul 12.00 tengah malam.

Calculator tu bukan hadiah ya....

 Ingatan dan ucapan yang diberikan sebenarnya tanda kita meletakkan orang itu sebagai keluarga, rakan, guru atau insan yang mempunyai seribu makna kepada diri kita.

Tahun ni x der kek birthday...


Kesimpulan saya cukup mudah….saya beritahu orang umah saya…apabila ramai orang tak wish kita, kita sebenarnya tiada apa erti dan kita harus muhasabah diri sejauh mana erti kekeluargaan serta persahabatan antara kita dan mereka yang kita nantikan wishnyer. Benar antara maxim yang saya pegang, jangan terlalu mengharap sesuatu yang belum pasti kerana jika terlalu mengharap akan kecewa.

Pada kelab kebajikan yang bagi hadiah jam, thanks sebab biler tengok jam yang saya letakkan di dapur, terubat sedikit kesedihan kerana pada tahun ini hanya 7 orang yang ingat my birthday…

 

Persoalannya, perlukan saya meneruskan tradisi saya wish pada orang atau sudah cukuplah apa yang telah saya buat selama ini …..

No comments:

Post a Comment