Saturday, June 2, 2012

Marah - Part 1

Minggu ni saya ada banyak perkara yang nak dimarahkan. Tak taulah sama ada kerana terlalu banyak kerja, tekanan di tempat kerja, ISO yang semakin hampir dan satu fail pun belum dikemas kini dah nak andropouse...(pergh...selisih ...minta dijauhkan). Tapi yang penting angin naik satu kepala. Anyway, let me divide the stories to part 1, part 2 and part....
Panas dalam hati macam api bawah poko kelapa ni....

 Minggu ni 1 Jun 2012, ialah hari untuk cikgu yang berpindah dengan yang telah di "redeployment"kan melaporkan diri. Ada seorang cikgu ni namanya dah dikeluarkan daripada sekolah atas alasan lebihan opsyen. Dia ni opsyen muzik manakala sekolah tersebut ni tak ada kelas muzik dan dia merupakan yang paling junior dalam kalangan 4 orang guru muzik di sekolahnya. Oleh sebab itu dia dipindahkan keluar. Jadi untuk pertukaran 1 Jun 2012, dia boleh digerakkan ke daerah Gombak. Klang dan Petaling Utama. Kesian plak saya. Ntah ler, sejak duduk kat kerusi sekarang, semua orang nak ditolong, semuanya saya nak rasa kasihan. Perghh...
Camner ya nak tolong cikgu ni.....
 
Nak dijadikan cerita, ada satu kekosongan di SMKKS. Difahamkan dan alamat dia di EMIS ialah tinggal di Behrang. Alhamdulillah, selesai kerja dan tak payah nak gerakkan dia ke Gombak. Cuba telefon dia, pujuk dia berpindah sekolah ke SMKKS atas alasan sama jarak sekolah lama dengan sekolah baru. Tetiba dia bagitau dia baru sahaja berkahwin, baru menyewa di Batang Kali dan isteri dia baru seminggu dapat kerja di Batang Kali. Mak ai...tak kan saya nak gerakkan cikgu ni ke SMKKS yang jaraknya 140 km pergi dan balik. Sekolah tu satu sesi dan dia perlu keluar rumah pukul 6.00 am supaya dia dapat sampai ke sekolah on time kerana dia perlu keluar Selangor, masuk perak, masuk selangor...lalu bawah pokok getah dan kelapa sawit supaya dapat sampai. (Alhamdulillah, dia menolak ke Gombak dan redho ke SMKKS tanpa bantahan dan dia akur menurut arahan PPD - terima kasih buat cikgu RM yang namanya sudah dua kali naik untuk di rede ; menurutnya, dia dah bersedia apabila dimaklumkan bahawa akan berlaku gelombang ketiga redeployment kerana tahu bahawa sekolahnya terdapat lebihan opsyen Muzik)

Saya lagi ke kena pindah keluar dari sekolah ni????
 
Doa saya kepada Allah, permudahkan urusan cikgu ini kerana dia amat memudahkan urusanku dalam meredekan cikgu. Allah maha mendengar, tetiba sekolah jirannya kekosongan seorang guru dan perlu diisi tanpa mengira opsyen asalkan body cukup (pentadbiran sekolah faham maksud body dalam konteks perjawatan). Terima kasih ya Allah atas pertolongan mu.
Terima kasih Allah !!!!

Hari akhir persekolahan, dengan baiknya saya menelefon pengetua memaklumkan bahawa akan berlaku pergerakan dan surat akan difaksimilikan kemudian. Tanpa dapat menyelesaikan ayat, pengetua itu telah meninggikan suara "Oh..mentang-mentang kau ada kuasa, suka-suka hati kau gerak cikgu dan masuk cikgu ikut kehendak kau, manusia jenis apa kau ni...." Pergh....nak tercabut telinga aku dibuatnya....inikah caranya dia menjawab... Ya Allah, sesungguhnya dia merupakan antara pengetua yang paling saya hormati tetapi apabila dia sanggup mengeluarkan statement tersebut, rasa hormat terbang begitu sahaja.

Saya pengetua ini sekolah...lu sapa???
 Kemudian beberapa orang pentadbir di sekolah tersebut mulai menghantar sms mempertikaikan tindakan saya. Yang paling saya tak gemari apabila PK Ko sanggup mempertikaikan tindakanku padahal PK 1 satu perkara pun tidak bercakap. Pelbagai tohmahan tentang cikgu RM mereka hamburkan kepada saya untuk memastikan cikgu itu tidak ditempatkan ke sekolah mereka.Sian kat cikgu tu, andainya dia tahu tentu dia rasa terhina. Tapi Allah maha mengetahui, mungkin dengan sengaja pengetua itu telah mem'forward'kan teks sms PK mereka kepada dia dalam usaha untuk menggagalkan rancangan untuk menempatkan cikgu RM ke sekolah mereka.

Raser cam nak tolak jer cikgu yang tabur fitnah tu kasi makan dengan ikan keli ni...

 Akhirnya, rancangan mereka berjaya. Semasa saya tengah mesyuarat di Sungai Dorani, cikgu RM telefon memaklumkan bahawa dia telah dihalau dan diterima ketiika melaporkan diri di sekolah tersebut. Alasannya pengetua memerlukan BM (dalam masa yang sama PK  yang menelefon memaklumkan mereka kritikal Sejarah) ;{mana nak percaya ya}. Yang menyedihkan saya apabila cikgu RM telah terdengar desas desus yang buruk mengenai dia dan ini menyebabkan dia terasa hati sangat. Bayangkan, seorang guru yang redho dipindahkan ke sekolah lain tetapi telah tidak diterima oleh sekolah baru dengan sombongnya dan mengatakan cikgu itu  ialah seorang cikgu yang bermasalah.


Bestnyer kalu boleh sumpah orang jadi ikan...sesuka mulut nak burukkkan orang...
 
Kekadang saya terasa amat penat dengan melayan semua karenah ini. Isu redeployment bukan satu isu yang mudah untuk ditangani seperti memakan biskut. Sekejap ada, sekejap hilang. Ini lebih kepada isu kemanusiaan apatah lagi apabila isu penempatan semula ini lebih hangat diperkatakan isu menempatkan guru yang bermasalah walhal isu sebenarnya kita ingin memastikan semua sekolah mendapat jumlah guru yang sama dan tidak ada kelas yang tidak mempunyai guru dan sekolah akan dibekalkan dengan lebihan guru yang terdapat sekolah lain. Hmmm....letih dan marah kerana nak memindahkan seorang guru saya terpaksa memerah otak untuk menyusun ayat untuk memeujuk tetapi ada sekolah yang amat mudah menggagalkan semua rancangan yang cuba dibuat oleh pihak BPSH KPM......puhh.....


Nampaknya next week makin bertambahlah my work load .... arghhh....

No comments:

Post a Comment