Thursday, February 4, 2010

Check darah

Bebaru ni aku pi check darah. Bukan aper, dah lama tak check darah; paling last after raye last year. Lama gak. Risau plak bila rasa badan gatal-gatal. Orang kata kalau badan gatal tak tentu hala, maknanya gula banyak dalam darah. Puas pose, tawaf pekan berkali-kali, bleh plak bawa staf aku pi renew lesen dier kat JPJ; barulah farmasi bukak.

Senang kat farmasi, bayo RM 4.00, dapat bacaan. Perut dah ler lapo giler. Sakit plak kena cucuk ngan jarum, selalu kay jer. Tengok bacaan

5.2 mmol/dl

apa ntah yang dia tulis. Ok, encik banyak ok. Border line 6.0.
Lega !

Tetiba teringat nak check cholestrol dlam darah sebab aku punyer hobi makan sate, makan bihun sup, ayam, telo dan hobi terbaru stiap minggu ialah makan sup urat power. Pergh... sdapnyer.

Aouch... gila btoi, sakit plak kena cucuk. Punya ler lama mesin tu bace. Staf yang aku bawak sound ala-ala mulut tak berinsuran...

Encik punye darah banyak cholestrol kot, mesin pun mengah nak baca.

Laser punye mulut bdak ni... Tup-tup result kloa.

6.27 mmol/dl

Aiyaaa.... encik (kata amoi yang temban itu); banyak tinggi la. You kena kontrol makan. Tak mau makan benda beminyak ooo, makan lebus-lebus saje ma..., kalu mau ok, makan oates sahaja, nanti cholestrol turun. Nanti kena makan ubat ma, tarak bagus.... Nanti kene heart attack maaa....

Pandang kiri, staf aku tadi tengah gelak besor sambil cabut lari.....

Mak ai... aku kena pantang makan..?????!!!!

Anyway, aku cari le sket notes mengenai cholestrol kat internet, jadi ini yang aku dapat :

Your Cholesterol Reading

Cholesterol readings generally include total cholesterol, LDL cholesterol, HDL cholesterol and triglyceride levels. It is important to take note of all 3 readings and not just total cholesterol.

Total Cholesterol [mmol/L (mg/dl)]
Desirable: <5.2 (<200)
Borderline High: 5.2 - 6.2 (200 - 239)
High: >=6.2 (>=240) - aku kat level ni...

LDL Cholesterol [mmol/L (mg/dl)]
Desirable: <3.3 (<130)
Borderline High: 3.3 - 4.1 (130 - 159)
High: >=4.1 (>=160)

HDL Cholesterol [mmol/L (mg/dl)]
Acceptable: >=0.9 (>=35)
Risky: <0.9>

Triglyceride [mmol/L (mg/dl)]
Desirable: <2.3>Next month, nak kena pi check balik....

Terbang RM 16.00 hari ini untuk dengor khabar sedih....

No comments:

Post a Comment