Tuesday, February 22, 2011

REDEPLOYMENT - SIRI 2

Kali ini aku kena tulis dengan warna merah. Bukan aper, tanda suasana semakin gawat. Benda yang paling aku benci buat akhirnya terjadi lagi. 5 orang guru di daerah ini akan di tempatkan semula di dalam daerah manaka 16 orang guru lagi akan berpindah ke daerah lain; Gombak dengan Kuala Selangor.

Menung dan menung dan menung ..... sian kat cikgu-cikgu ku. Bukan apa, muka aku ni agak ganaz tapi dalam hati ada taman. Keh...keh.... keh kiok. Camner ya nak buat. Kalu korang perasan, dalam siri satu aku ada crita aku simpan, beberapa orang tapi kali ni dah tak boleh sebab BPSH dah beri amaran, mana-mana pegawai @ pengetua yang menyimpan lebihan guru dan tidak mengikut waran perjawatan yang diperuntukkan, maka gaji guru itu akan dibayar oleh sipenyorok.

Mak aih ... ngee.... mati aku kalu kali ni kalu menjalankan perintah. Bayangkanlah, waran 16 orang guru tu terdapat di daerah lain. Kalu ikut calculation, kalu aku ditangkap menyorokkan guru, surcaj yang akan dikenakan kepada aku sebulan ialah

16 orang guru x RM 3000 (kalu depa ni suma budak baru posting) = RM 48 000

Mak ai...sama ngan gaji yang aku kena kumpul 11 bulan ... mati oooo

Kalu pengetua nak kongsi separuh, aku kena bayar RM 24 000 sebulan.

Kalu PK 1 nak join tanggung = RM 16 000

Kalu PK HEM, PK Koku, PK Petang + 4 GKMP = RM 4 800.00

Pergh.... tak dapat lagi gaji aku sebulan. Kalu gitu, nampaknya aku terpaksalah juga menjalankan tugasan untuk mengredeploy cikgu-cikgu. Dengar khabar Gombak pun tengah kekurangan guru. Elok ler cikgu-cikgu ni membantu rakan-rakan di sekolah lain yang menanggung jumlah jadual waktu yang tinggi.

Doa aku hanya satu kepada Allah agar semua pengetua membuka peluang kepada mana-mana guru di sekolah yang sanggup untuk bertukar daripada mereka menggunakan peluang ini untuk menyingkirkan mereka yang tidak perform di sekolah. Tapi aku percaya pengetua-pengetua di daerah aku profesional dalam menjalankan tugasan mereka sebagai kepala sekolah.

No comments:

Post a Comment